01 - Wapen Gemeente Oostzaan
Dr. Keijzerstraat: Dirk Reinners (1914 –1975) smid: Jan Rep, 1954, staal, ca. 3 meter. Eigenlijk is een gemeentewapen geen echt beeld. Er staat namelijk van tevoren al vast hoe alles er uit moet komen te zien. Je kunt als kunstenaar niet zomaar gaan maken wat je zelf mooi vindt; dat herkent niemand ! En herkenning is juist de bedoeling. Een gemeentewapen stamt af van een plat wapenschild, zoals mensen van adel dat nog steeds hebben. Ooit was het een herkenningsteken op het slagveld. Dan wist je waar je veilig was als je tijdens het vechten een beetje uit de koers raakte. Aan het gemeentehuis Kerkbuurt 14 hangt het gemeentewapen. Kijk daar maar eens even als je halverwege de route bent ingestapt.
Maar hier staat toch wel even wat anders. Als je van de Kerkbuurt komt lijkt het beeld gewoon plat. Pas als je dichterbij komt zie je de S -bocht in de blauwe 'golven'. De schuine stand maakt het beeld speels. Het is als het ware een tekening in de ruimte; je kijkt er dwars doorheen naar een fraaie achtergrond van groen en water. Het is gemaakt door de smid Jan Rep naar een ontwerp van Dirk Reinners, de gemeentearchitect. Techniek in schoonheid.
02 - Beeld
Park achter Dr. De Boerstraat ingang bij 21A. Kunstenaar onbekend, opleveringsdatum onbekend, beton, ca. 3 meter. In beton kun je hakken als het hard is, net als in marmer of graniet. Maar veel kunstenaars die in beton werken gieten hun beeld. Dat gaat hetzelfde als bij een bronzen beeld: je kunt alleen maar gieten in een mal. Dit beeld is ook gegoten. Het ziet er raadselachtig uit. Een dikker stuk dat aan een stemvork doet denken wordt doorsneden door een dunnere ovale plaat die eruit ziet als een Zwitserse kaas. Het staat prachtig tegen een achtergrond van groen en water. Grijswit tegen groen. Een door mensen gemaakte vorm tegen de warrige natuur.
03 - De Bres
Dr. Snijderstraat 2a Oostzaan
Buurthuis De Bres
kunstenaressen Anke en Ineke Breur.
Het tableau van de Bres hebben we gemaakt van December 2014 t/m maart 2015...het verbeeldt een paar disciplines waar je toentertijd in de Bres aan mee kon doen.
05 - Jacob Cornelisz van Oostsanen
15 Oktober 2010: een bijzonder monument onthuld in de Kerkbuurt bij de Grote Kerk te Oostzaan. Het monument is een herinnering aan Jacob Colnelisz. van Oostsanan, een kunstschilder uit Oostzaan (1470-1533), die het allereerste Amsterdamse schildersatelier oprichtte. Hij was een aanzienlijk meester en verwierf zich een grote naam in binnen en buitenland. Het kunstwerk is ontworpen door Eva Stache en gemaakt door de firma Meyn Processing Technology bv. uit Oostzaan.
06 - Tegel Mozaïk
Grote Kerk - Kerkstaat 244 - 84 - 4
Het Kerkepad dat vroeger liep tussen Zaandam-Oost en Oostzaan. Vanaf de Zuiderven via de Wachterstraat naar de Grote Kerk te Oostzaan. Met vijftien Mozaiëk tableau's van 60 x 90 cm is dit door een deel van de leeringen van vier Zaandamse scholen in 2014 als een geschiedenis project ontworpen. Daarop staan de lokaties met de onderwerpen die door de tegels worden uitgebeeld, zij hebben een (Oost-)Zaans onderwerp. Deze staan vermeld bij de foto's. De eerste tegel ligt bij de Zuiderven en de laatste tegel ligt bij de kerk in Oostzaan. Dit met onder leiding van de kunstenaressen Anke en Ineke Breur.
Zie ook Zaandam 1: 023 Er zijn vier tegels in Oostzaan en elf in Zaandam.
07 - Hannie Schaft
Het Hannie Schaft Plaquette bevind zich aan het Hannie Schaftplein.
Voorheen hing het aan het oude gemeentehuis.
Na de nieuwbouw is het geplaatst op het muurtje voor aan het plein.
Voor meer info zie de pagina oorlogsmonumenten.
08 - Stoel met vogel (gedenkmonument)
Achter het Gemeentehuis: Tegen een rustige achtergrond van groen en water staat dit monument om
de Tweede Wereldoorlog te herdenken. In de luwte van een halfronde betonnen muur staat een stoel
op een sokkel, met een dode geketende vogel op de zitting.
30 - Voor meer info zie de pagina oorlogsmonumenten.
09 - Weeskinderen
Zuideinde 34: Beeldjes aan woonhuis naast voormalig Weeshuis (1695): Maker onbekend, ca. 1774, steen, beschilderd, ca. 0.5 meter. Gevelstenen worden tegenwoordig nog maar héél zelden toegepast.
Het maakte een huis bijzonder en herkenbaar. Nu hebben alleen restaurants nog wel eens zo'n mooie
naam en een uithangbord of gevelsteen.
Denk maar eens aan "De Bokkendoorns" of "De Gouden Karper". Een gevelsteen kon natuurlijk niet abstract zijn; dan snapte geen hond er iets van. Deze jongen en dit meisje zijn dan ook duidelijk te herkennen. Ze hebben hun beste kleren aan. Ze trekken de wijde wereld in, pet in de hand en koffertje met hun spullen onder hun arm.
11 - Pauw
Zuideinde 70
Willem F. Cerneus (1932), 1988, afvalijzer, ca. 3 meter. Hoog op zijn voetstuk van baksteen en stalen buis staat deze pauw, opgebouwd uit allerlei afgedankte scheepsonderdelen en stukken gereedschap. We noemen dit een assemblage, een beeld dat is samengesteld uit kant en klare voorwerpen en onderdelen die ooit een heel andere functie hadden dan hier in het beeld. De vogel staat parmantig, maar dat doet een pauw nu eenmaal.
12 - Torso
Plantsoen Zorgcentrum De Lishof Lisweg 253: Jan Timmer (1935), 1995, brons, ca. 1 meter. Als je dit beeld ziet moet je waarschijnlijk meteen denken aan een lichaam zonder armen, benen en hoofd, een tors. Zo heet het ook. Toch staat de beeldhouwer, Jan Timmer, bekend als iemand die abstracte beelden maakt. Hij stoeit met bollingen, holtes, vouwen, hoeken en kuilen, net zolang tot het resultaat hem bevalt. Van alle kanten wel te verstaan, want dat is nu juist wat een beeld interessanter maakt dan een platte tekening. Deze torso ziet er glad en gestroomlijnd uit, met holle, bolle en puntige vormen in een mooie stapeling.
13 - Bogen
Zuiderlaak, brug ingang het Twiske : Kunstenaar onbekend, opleveringsdatum onbekend, staal, ca. 8 meter. Ook dít is een beeld. Al lijkt het niet op een bronzen standbeeld of iets van marmer. Twee rechte stalen staken steken schuin omhoog uit de grond, een stukje van elkaar. Ze hangen naar elkaar en vormen van een afstandje gezien een driehoekige poort. Als je dichterbij komt zie je dat er zeker vijftig meter tussen zit! Een beeld als herkenningsteken, om een grens aan te geven. Tussen de bebouwing van het dorp en de natuur in het Twiske. Zulke kunstwerken zie je vaker. Gemaakt van geschilderd staal, zonder details, bedoeld om van een afstand te zien en om langs te rijden. Tegenwoordig laten veel kunstenaars die met staal werken hun beelden maken door een lasser. Zelf maken ze het ontwerp, een maquette en werktekeningen. Dat heeft voor- en nadelen.